2007-03-02

kommunalpolitikens diskreta charm

Jo, tiden går.

Sedan mitt lilla anfall av Bresjnevnostalgi (gräv fram det här!) har jag hunnit uppleva nyårsafton på Finlandsbåten, bli pappaledig och ändra mitt leverne påtagligt. Inte blir det mycket sittande framför datorn, inte. Sålunda är den här bloggen en aning eftersatt.

Och så har jag hunnit uppleva ett antal kommunfullmäktigemöten i Norrköping och fått många av mina tidigare fördomar om kommunalpolitiken (i största allmänhet) bekräftade.

Alla dessa skuggboxningsfajter för de tunt besatta galleriorna. De borgerliga ungtupparnas mer eller mindre lyckade och ofta rätt ansträngda försök att vara rappa, roliga och kaxiga i talarstolen. Alla dessa vackra fraser om "kommuninvånarnas" eller "medborgarnas" ve, väl, och förmenta önskan. Alla dessa slentrianmässiga repliker, motrepliker, slutrepliker och reservationer (man behöver för helvete inte reserverar sig mot varje beslut som man som minoritet förlorar...). Allt fiskande för de närvarande, lagom uttråkade lokalreporternas uppmärksamhet. All den tid som ägnas åt att käbblas om helt irrelevanta grejer för att markera kaxighet. Eller kanske existens.

Kommunalpolitikens diskreta charm består nog i det lilla, det oväntade och det faktum att ingenting är för stolligt för att inte kunna bli sagt (med eftertryck!) i talarstolen. Några smakexempel: att vilja driva dagisverksamhet i offentlig regi är enligt en moderat KF-ledamot "marxism-leninism". En het debatt om risken att en idrottshall på Himmelstalund skulle kunna bli döpt till Absolut Vodka arena. Alla dessa utbrott av plötslig lokalpatriotism och det evinnerliga mantrat om "4:e storstadsregionens" immensa utvecklingspotential.

Men allt det här ante mig, liksom.

Tänk själv!Mycket underhållande är i alla fall sittordningen i fullmäktigesalen: sverigedemokraterna och deras politiska släktingar spi delar bänk och sitter granne med de blågula folkpartisterna som dominerar fp i Norrköping. Lika barn leker bäst.

Varför skriver jag egentligen dessa rader? Jo, mest för att peta ner Bresjnev från den här bloggens topp. Det är ju en roll som han inte förtjänar.

Annars så tror jag bestämt att årets Allsvenskan kommer mest att handla om en guldstrid mellan MFF och AIK.

Inga kommentarer: