2006-01-26

We are the eyes and ears of the nation.

Givetvis var det orättvist att jämföra Klas Bergenstrand med Erich Mielke. Säpo liksom Sverige i övrigt riktar ju vanligtvis blicken mot väster snarare än öster när det gäller att "utveckla" samhället.

Join the clandestine services!

Det här käcka valspråket passar ju som handen i handsken: "We are the eyes and ears of the nation and at times its hidden hand". Här har vi alltså inspirationskällan till Säpochefens senaste utspel om den svenska säkerhetstjänsten framtid. Och när jag väl surfade lite runt på CIA:s hemsida, upptäckte jag en platsannons som först förvånade mig.

Sen frestade den mig, ty under hela 1980-talet väntade jag förgäves på att en östtysk agent skulle värva mig som spion. The Cambridge five var mina stora förebilder (Kim Philby rockar fett!), men ack, ingen man i grå rock och hatt dök upp i mitt liv och värvade mig som västtysk Philby.

Ingen trodde tydligen på mina karriärchanser. Jag fick håller på med patetiska gatukravaller i Berlin och studiecirklar om marxistiska klassiker i stället och kände mig oviktig.

Men nu vet jag varför det gick som det gick: Man söker uppenbarligen själv tjänsten som hemlig agent! Hade jag bara tagit mig till Östberlin och lämnat mitt cv, så kanske...

Och återigen måste jag ställer mig frågan: är det här allvar? Eller satir?

Inga kommentarer: