2015-05-30

Jag håller med dig, Torkild Strandberg!

Torkild Strandberg, folkpartist och högsta hönset i Landskrona, plockar upp ett gammalt SD-krav och vill se ett tiggeriförbud. 

I en insändare i Helsingborgs dagblad/Sydsvenkan utvecklar han sitt resonemang. Och efter att slutligen ha läst texten, måste jag faktiskt inleda mitt svar på hans opinionsartikel så här: 

Jo, Torkild, jag håller helt med dig: Det känns för jävligt att ”människor sitter utanför butiker, sommar som vinter, och ber om småpengar för sitt uppehälle”. Jag tycker också att det skamligt att svenska kommuner har ”visat en oförmåga att hantera framväxten av tältläger och kåkstäder i landet”.  Och jag håller med att lösningen egentligen heter ”utbildning, ekonomisk tillväxt och utveckling.”

Att du ändå kräver ett tiggeriförbud, Torkild, förvånar mig. Jag tror nämligen att du egentligen vet att förbud sällan löser några komplicerade sociala problem. Jag misstänker därför att tiggeriförbudet egentligen bara är det senaste nyförvärvet i din propagandistiska arsenal, Torkild. 

Förlåt att jag säger det, men det verkar vara ett utstuderat populistiskt krav. I över ett decennium har du byggt Folkpartiets politiska framgångar på sådana krav. Dina gamla krav på hårdare tag mot ”bidragsfuskare”, lag och ordning genom kameraövervakning och så ert evinnerligt klagande över att så många bidragsberoende människor flyttar till Landskrona. Enkla lösningar för komplicerade problem alltså. Sånt brukar betecknas som ”populism”. 

Bättre borde Folkpartiet kunna, egentligen. Men under ditt ledarskap har ingen socialliberal vågat sticka ut hakan och ifrågasätta de enkla Strandbergska sanningarna. Det gör heller inte Landskronas moderater eller miljöpartister, dina juniorpartners i den så kallade treklövern som styr i Landskrona sedan år 2006. De tiger, år in och år ut. Kanske skamset, kanske inte, det vet de bara själva.

De som inte tiger är däremot Sverigedemokraternas representanter i Landskronas politiska organ. De älskar att rycka ut och försvara treklöverns politik. Knappast konstigt, den slår mot Landskronas fattigaste – och många av dessa råkar vara invandrare. Precis som dessa tiggare från Bulgarien och Rumänien som du, Torkild, gärna vill slippa se. 

Och så känns det hela plötsligt igen. Se bilden här nedan: 





1 kommentar:

Anonym sa...

Välskrivet. Torkild borde förstå att det inte hjälper.