2005-03-14

Gräv här, del 1

Grävande journalistisk ska stödjas. Den här sajten ska vara ett hjälpredskap som kommer att uppdateras allt eftersom.

Ett första tipps till landets åsiktsarkeologer är att leta efter kompromitterande citatsnuttar av undertecknad i följande publikationer: Flamman, Neues Deutschland och - givetvis!- Pravda.

Tänkbara lik ur min privata garderob:

  • 1970, född i Düsseldorf. Uppväxt hos lokalt (ö-)känd kommunist från Tjeckoslovakien (sic!)
  • 1977, min mamma (Die rote Marlene, fast smeknamnet kanske berodde på hennes hårfärg) lämnar socialdemokratiska ungdomsförbundet
  • 1978, jag deltar i min första demonstration (mot kärnkraft) som mynner ut i kravaller
  • 1985, jag skriver under en namninsamling mot "Stjärnornas krig" och hamnar i kommunistiska ungdomsförbundet SDAJ. Tveksamt sätt att rekrytera medlemmar - men det funkade!
  • 1988, vår lilla kommunistiska cell kuppar i elevrådsvalet. Elevrådet börjar prenumerera på Neues Deutschland.
  • 1988, min skolklass åker till DDR - jag deltar i resan...
  • 1989, Prenumerationen på kommunisttidningen från Östberlin sägs upp - tidningen kom aldrig. Vi köper den tyska utgåvan av Pravda i stället.
  • 1990, jag hamnar på en fest i Östberlin som i själva verket är upptakten till en husockupation! Jag går inte därifrån när jag märker detta (och så såldes det nog också svart sprit där)
  • 1991, jag jobbar som internationell sekreterare åt ett tyskt ungdomsförbund och upprätthåller kontakter till f d kommunistiska ungdomsorganisationer runtom i världen
  • 1992, jag köper en rysk kamera på svarta börsen i Uljanovsk. Veckan därpå får jag även tag i ett teleobjektiv på Arbat.
  • 1993, jag anställs av självaste vänsterpartiet PDS (= Honeckers parti) som politisk sekreterare
  • 1995, jag infiltrerar det svenska vänsterpartiet. I Lund vill de inte ta emot mig, men in Malmö går det bra...
  • 1996, jag blir invald i Ung Vänsters förbundsstyrelse och hör nu till Sveriges nylenistiska avantgarde
  • 1998, jag röker en cubansk cigarr på nyårsafton
  • 1999, jag protesterar mot Natos bombningar i Jugoslavien.
  • 2001, jag deltar i en våldsam demonstration på Avenyn i Göteborg. Efteråt letar polisen efter en tysk terrorist...
  • 2002, jag jämför Komintern med Fritid Malmö
  • 2003, jag uppmanar till upplopp och våldsam revolution i mitt första maj-tal i Norrköping
  • 2004, jag flyttar till f d DDR (igen)
  • 2004, jag betecknar Uppdrag granskning offentligt som ett "uselt teveprogram". Bevis finns här.

Det här är givetvis bara en ofullständig lista. Den kommer att kompletteras så småningom.

Inga kommentarer: