2006-06-12

Snabba ryck i cyberrymden

När jag för några timmar sedan hittade den fina cv:n över Norrköpings ungliberala guru Mathias Sundin fanns det bara den blygsamma varningen "Denna artikels kvalitet är ifråsatt".

Nu ser det ut så här på Mathias Sundins egotrippade Wikipediasida:



Den här sidan har anmälts till snabbradering och kommer kanske att tas bort inom kort.

Anser du att detta är felaktigt? Motivera varför på diskussionssidan, men ta inte bort mallen.


Egentligen bör man ju fråga sig om det inte är ett systemfel i Wikipedia.

Även undertecknat kan ju glädja sig över att man numera kan söka mig under kategorin "personer inom svensk kommunism". Det är mycket, mycket smickrande, och man hittar mig mitt emellan Fredrik Ström och America Vera Zavala.

Och även om jag måste erkänna att jag varit frestad att späda ut artikeln i fråga (som delvis är felaktig) och skryta med mina storgärningar för den kommunistiska världsrörelsen, så har jag låtit bli utifrån en känsla av självrespekt. Inte fan ska nån komma på min förfänga så här enkelt.

Men sä är det hela ju egentligen ett jävla skämt. Vad fan har jag att göra med "svensk kommunism?!" och hur intressant är det att veta att jag är född i Düsseldorf (precis som grabbarna i KRAFTWERK!!!!)? Eller att jag över huvud taget existerar?

personer inom rysk kommunismWikipedia är egentligen inte tänkt som skämtportal eller satirsajt, utan den används av alltfler som en trovärdig källa för information, helt enkelt som ett bättre uppdaterat och ofta snyggare alternativ till Nationalencykopedin. Och det kan bli såååå fel. Wikipedia är prackat med slarvfel, felaktigheter, förvridningar och en hel del medvetna propagandalögner. De finns bland hundratusentals bra och korrekta artiklar och är jävligt svårt att upptäcka om inte redan kan ämnet i fråga.

Tro alltså inte på allt som står i Wikipedia.

Eller på min blogg.

Och tänk kritiskt vid läsningen. Så blir det nog bra.


Andra bloggar om:

Technorati Tags:


Inga kommentarer: