2010-05-26

Snart är det VM!

... och då blir det nog mera tankar om fotboll på den här bloggen. Men just nu hinner jag inte befatta mig på allvar med detta underbara ämne. Så jag passa på att återanvända en gammal favorit:

Fotbollsguden!Det är nåt speciellt med argentinsk fotboll. De har inte bara de snyggaste spelarna och spelar för närvarande en otroligt schysst fotboll, de har också Maradonna.

Så kul att Diego fick träna landslaget och får vara med på plan igen när VM börjar i juni.

Jag minns honom från hanas stora turneringar 1978 och 1986. Sicken fotbollsgud. Otroligt när den lille lönnfete gubben satte igång med sina hejdlösa dribblingsrusher över halva planet. Helt enkelt bäst på plan, störst i käft och dessutom ökänd för att festa loss och förolämpa fotbollsstofilerna och domare. Älskad av fansen, hatad av alla engelsmän och fotbollsetablissemanget. Men till skillnad från andra fotbollsdivor (ni vet nog vilken ex-MFF:are jag menar!) var han inte bara stor i käft och lynnig, utan dessutom politiskt medveten. Läs hans självbiografi och njut.

Men förutom fotbollsguden Maradonna så har Argentina också Carlos Luis Menotti, en av hans föregångare som landslagstränare. Enligt Menotti finns det bara två sorters klubbfotboll - höger och vänster. Vänsterfotboll är "generös och finns bara till för publiken. Den här fotbollen är ärlig och resultaten är inte allt." Dessutom menar Menotti att ett vänsterlag aldrig får "bedra fansen". Det är kanske en något idealiserat beskrivning av verkligheten, men vackert sagt, tycker jag.

Och även det han har att säga om motsatsen, högerfotboll, sitter fint:

- De bryr sig bara om business. Spelarna säljs som boskap.

Så sant, så sant.

Men det finns, tursamt nog, undantag. Menotti nämnar själv Barcelona (som han tränade i början av 1980-talet) och (blä!) några engelska klubbar. Det finns också Athletic Bilbao, Livorno, Celtic och en rad andra storklubbar. Och givetvis småfiskarna St. Pauli, GAIS, Vålerenga. Och säkert många fler.

Å så finns det ju en rad fotbollspelarprofiler som sticker ut. Maradonna har jag nämnt ovan, här nedan en bild på Paul Breitner, som var med i VM-guldlaget 1974. Ni känner igen mannen på väggen?

Allt var bättre på sjuttiotalet...

Andra bloggar om: , , ,

Technorati Tags: , , ,


Inga kommentarer: